Novinky

Zuera – úvodní závod Academy Tropy

Na premiérový závod třídílné série Academy Tropy, kde všichni jedou na identické technice fy Parolin, se ve Španělsku sešlo 50 jezdců, z mnohdy kartingově exotických zemí. Oficiální program započal ve středu, kdy se kompletovaly motokáry, jezdit se začalo ve čtvrtek.

V sobotním měřáku Lukáš zajel 20tý čas (v rozhodujícím kole zde bohužel v technické části trati dojel jednoho ze začátečníků), pořádná smůla ale měla teprve přijít – v první 6ti kolové rozjížďce mu náhle znatelně spadly otáčky. I tak ale dokázal Lukáš postoupit o sedm míst a dojet sedmý. Lukášové se následně obrátili na pořadatele, který to řešil kompletní výměnou agregátu (motor, karburátor, výfuk).

V následující rozjížďce ale motor točil ještě o 500 otáček míň, navíc v postartovní mele si posunul nárazník, za což dostal >>30ti vteřinovou penalizaci. Cílem tedy sice projel jako 11, ale penalizací se propadl až na **28. místo. I tak z toho v součtu byl přímý postup do finále, byť z 26. místa.

Problém s otáčkami se sice následně podařilo vyřešit novou řídící elektronikou, ale v prefinále se hned ve druhém kole po kolizi dostal mimo trať a propadl se na samý konec …

Do patnáctikolového finále Lukáš vyjížděl ze 14. řady, v jeho průběhu dokázal postoupit o 11 míst, ale při úpravě set-upu bohužel Lukášové nezareagovali na velký počet kol finále a skutečnost, že ustal do té doby silný vítr, který ochlazoval povrch trati. Takže v závěrečné třetině finálového závodu Lukášovi začala kára ošklivě klouzat.

Z prvního závodu si Lukáš za 18. místo body neodvezl, ale hromadu dalších zkušeností ano. Další závod se pojede v červenci v belgickém Genku.


Premiérový start v KFJ na domácí půdě

Při plánování letošního kalendáře Lukáš nastoupil pod hlavičkou JOKA kart týmu do prvního letošního mistráku třídy KFJ. V „klasické rodinné sestavě“ se tak poprvé od roku 2011 vrátil do domácího závodního prostředí.

S novým podvozkem osazeným starším modelem motoru TM v sériovém provedení, se mu na mokré chebské trati podařilo vyhrát měřák.

Neformální dohoda všech startujících, že letošní sezóna se v této třídě odjede bez drahého pronájmu špičkově naladěných motorů od motorářských firem neměla bohužel dlouhé trvání. Následkem toho jeden z modrých jezdců v neděli zázračně zrychlil a na rovinkách soupeřům pravidelně o pěkných pár metrů odjížděl.
V první bodované jízdě se, i přes viditelně pomalejší motor, dařilo Lukášovi jet v kontaktu se špičkou, aby jeden z předjížděcích manévrů skončil ne Lukášovou vinou kolizí a posledním místem v rozjížďce …

Druhou rozjížďku dojel Lukáš jako třetí, kdy pohled na dosažené časy na kolo naznačuje, že prvním dvěma prostě jela kára rychleji.

Do superfinále se nám podařilo trochu lépe nastavit karburátor, takže při svém úvodním startu v domácím mistrovství dokázal Lukáš dojet na druhém místě. Pozdější vítěz získal rozhodující náskok díky karambolu, který zdržel všechny za ním. Do té doby nejrychlejší jezdec s vytuněným motorem skončil v superfinále jako poslední…

Dost nepovedená byla premiéra kontrolního zapisovače otáček, jehož držák nebylo během celého závodního víkendu možno nikde sehnat a všichni zainteresovaní odkazovali „na ty druhé“.

Po odjetí prvního letošního závodu na Lukáše po krátké přestávce čeká předlouhá cesta do španělské Zuery na úvodní podnik seriálu Academy Trophy.


Sezóna 2015 s technikou BirelART

Pro nadcházející sezónu se Lukáš nakonec rozhodl pro nabídku firmy BirelART. S jejím podvozkem a podporou odjede jako privátní soutěžící ve třídě KFJ některé závody Italského národního mistrovství a dále vybrané regionální závody. Nevylučuje se i účast v seriálu Mistrovství České republiky v teamu JOKA.

Ve hře je i případná účast v oficiálním týmu BirelARTu na zářijovém Mistrovství světa KFJ v La Conce (27.9.).

Kromě toho bude Lukáš Českou republiku reprezentovat ve třídílném seriálu CIK – FIA Academy Trophy [ 24.5. Zuera (ESP), 12.7. ,Genk (BEL), 13.9. Le Mans (FRA)].


Malé bilanční ohlédnutí

Konec roku bývá zpravidla příležitostí k ohlédnutí za uplynulou sezónou. V případě Lukáše, navíc vzhledem k přestupu do vyšší třídy a k jiné značce, by se dalo očekávat zajímavé čtení. Realita ale je jiná. Hlavní důvody jsou dva – sádra na ruce hned v úvodu sezóny a nové studijní povinnosti. Takže namísto kočování Evropou Lukáš intenzivně bojoval se zvýšenými studijními nároky po přestupu na střední školu, konkrétně na Česko–italské gymnázium.

To nám ale na druhé straně nabízí příležitost využít tento čas k provedení jakéhosi celkového zbilancování prozatímního působení Lukáše ml. v kartingu, i když chvílemi možná až trochu nostalgického ohlédnutí.

Takže  – po prvních závodnických krůčcích, kdy v sedmi letech poprvé usedl do závodní motokáry třídy Bambini, po dvou letech Lukáš přešel do nově vytvořeného značkového šampionátu Easy 60.** A bylo to snad nejkrásnější tříleté údobí, jaké zatím v motokárách oba Lukášové prožili. Přesně v duchu : „Jaké si to uděláš, takové to máš“, v domácím i v italském šampionátu. A zde si i Lukáš začal úspěšně budovat své mezinárodní renomé**.

A že byl úspěšný, dokládá jeho následné angažmá v továrním týmu Birelu. Sice „jen“ ve třídě MINI60, ale co více po jedenáctiletém ogarovi chtít ? Tento dvouletý „kontrakt“ přinesl Lukášovi první zkušenosti z fungování v profesionálním týmu. Po přestupu do kategorie KFJ přišla zkušenost s další týmem. A jaké ty zkušenosti byly ? Například takové,že co v jednom týmu problém absolutně nebyl , ve druhém znamenal hned oheň na střeše. Dosti rozdílně také fungovala vnitrotýmová komunikace. Ale nic není pouze černo-bílé a všude se lze setkat s lidmi, se kterými si sednete jak po lidské, tak i pracovní stránce. A věřte, že spolupráce třeba s Patrikem Hájkem (v roli osobního mechanika), panem Klobásem či pragovákem Claudiem, je ryzí radostí.

A další „zkušenosti“ ? Třeba že z pohledu finanční podpory od Autoklubu je zisk české licence zcela k ničemu. A pokud zůstaneme na domácích tratích (byť jako pouhý pozorovatel), tak konstatování, že třída KFJ v českém šampionátu bohužel již vůbec není soutěží jezdců, resp jejich mechaniků, ale výhradně a pouze motorářů.

A na závěr snad něco málo z plánů do budoucna ? Prozatím snad jen to, že jsou v plném proudu jednání o startu ve třídě KFJ v jednom „nejmenovaném“ italském týmu. Co je zatím jisté, je skutečnost, že v nadcházejícím roce se hlavní pozornost upře na starty v Italském národním šampionátu.

Takže  – do nadcházejícího roku mnoho úspěchů a všem hodně zdraví ! A alespoň trošičku toho pokakaného štěstíčka. Vždyť na Titaniku byli taky všichni zdraví, ale nebylo jim to moc co platné :o)